מוסיקה יכולה לשנות עולמות, היא מאפשרת לנו לתקשר ללא מילים, להביע רגשות, לנוע עם הגוף, ליצור יש מאין ועוד. טיפול באמצעות מוסיקה ידוע כמשנה חיים עבור אנשים עם מוגבלויות. בהיבט התקשורתי- המוסיקה מאפשרת שימוש בשפה גם עבור אלו המתקשים לדבר. בהיבט הקוגניטיבי- מוסיקה משפרת את יכולות הריכוז, המיקוד והקשב ומשפרת תבניות חשיבה.
אנחנו בעמותת בצ'יימס החלטנו לרתום את המוסיקה לטובת הילדים שלנו וגילינו עולם מרגש ונוגע. זכינו להיחשף לרעיון ייחודי ויוצא דופן – שיטת תו"ם.
שיטת תו"ם – תקשורת ורגיעה מוסיקלית, הומצאה על ידי דני מייזל (ז"ל), הייטקיסט שהחליט לעזוב את עבודתו ולחפש דרך חדשה ומלאה במשמעות, והוא אכן מצא. מה שהחל כתחביב הפך במהירות לפרויקט פורץ דרך החוצה מגדרים, קהלים וגילים. דני החליט לגייס לטובתו לא רק את הצליל והמלודיה שכלי נגינה יכולים להפיק, אלא גם את הצבע, התנועה והוויברציה.
בתחילה הופעל החוג במרכז יום שהות ארוך 'צ'יימס עמל' בחולון ובו לקחו חלק כל חניכי המרכז בגילאי 6-21 שנים, עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית עד קשה. מרכזי יום שהות ארוך מהווים מסגרות הפועלות לאחר שעות בית הספר המספקות שירותי פנאי, חברה, טיפול וקידום לילדים ונוער עם מוגבלויות. המרכזים, הפועלים בבתי-הספר מספקים פעילות פנאי נורמטיבית, הזדמנות לילדים לפתח את כישוריהם, לקדם מיומנויות תקשורת וחברה וכן להיות מלווים על ידי בוגר תומך ומיטיב בשעות אחר הצהריים.
החניכים שקיבלו בהתחלה את דני בחשש ובהסתייגות, החלו לגלות עניין מיוחד בכלים השונים, שאת חלקם לא ראו מעולם קודם לכן, ובהדרגה אימצו את הפעילות והתמסרו לחלוטין. אט אט ראינו שהחיבור למוסיקה ולוויברציות מצליח לגעת בצורה יוצאת דופן בחניכי המרכז והחשיפה לצליל, לוויברציות ולחזות של הכלים השונים התגלתה כמרגיעה במיוחד עבורם. החוויה המשותפת הובילה לתקשורת מיוחדת בינם לבין המדריך, תקשורת מלאה בצחוק, הומור, קשב ושיתוף פעולה- כולם ייחודיים ומרגשים עבור כל הנוגעים בדבר.
המדריך מגיע למרכז מלווה במגוון כלים, כאלו המיועדים למוסיקה, כמו הדידג' עמו דני פיתח את השיטה, אבל גם מיכלים, אריזות למחזור, צעצועים שונים ועוד. היתרון בארגז הכלים הזה הוא שמעבר לכך שהם מפיקים שלל צלילים, הם מתקפלים, מתכווצים וניתנים למשיכה וכך נוצרת חוויה ויזואלית מעניינת וגם חוויה קבוצתית ואינטראקטיבית עבור כל המשתתפים.
השיטה הייחודית והעבודה יוצאת הדופן של המדריך עם החניכים מאפשרת להם להביע את עצמם בדרכים שאינן ורבליות והפן האינטראקטיבי מאפשר להם לקחת חלק בפעילות קבוצתית, שעבור חלק מחניכי המרכז גם היא אינה מובנת מאליה. לאור ההצלחה החלטנו בעמותה להפעיל את שיטת תו"ם במרכזים נוספים ואף להכשיר את צוותי המרכזים ביסודות השיטה.
דני נפטר בטרם עת אך הספיק להכשיר מדריכים שיטפלו בשיטה ואלו ממשיכים להגיע למרכז ולשמר את מורשתו בניצוחה של גילי אשתו.